Rätar ut några frågetecken

Tre dagar har passerat sen Nashvilles main camp 2007 tog sin början. Jag som slängde ut löften till både höger och vänster om att jag skulle skriva hur mycket och ofta. Men så blev inte nu inte fallet. Då den första dagen med alla dess tester och dyligt var över hade jag helt enkelt ingen tid att skriva. Anledningen, eller bortförklaringen om ni så vill, till att jag inte skrev fler än några rader igår var den enkla att jag inte orkade. Nu däremot är det andra bullar på plåten.
Jag ska nu tillgodogöra er alla genom att i relativt korta drag beskriva vad jag gått igenom hittills. På det här sättet kanske ni kan få ett litet hum om hur en riktig nhl-camp går till också, för er som inte haft förmånen att få deltaga vid en dvs.

Inledning
TId: 12-19 september
Plats: Nashville, TN
Aktivitet: Nashville Predators Training Camp 2007

På årets camp deltager 54 spelare. Det är uppdelat på 30 forwards, 18 backar och 6 målvakter.
Alla de ordinarie spelarna är också med på campen och utgör cirka 20 av dessa 54 spelare. Vi övriga är, i mitt fall, unga spelare som draftats av organisationen men spelar juniorhockey eller i europa. Vissa av dessa har redan skrivit på ett kontrakt med klubben men spelar ändå på annan ort ytterligare ett år. Spelare som finns i organisationens farmarlag Milwaukee Admirals. Dessa spelare står oftast under kontrakt med har blivit placerade i ligan under, AHL, för att utvecklas och så småningom bli Predators även dom. På campen finns också några få inbjudna spelare som inte har kontrakt någonstans för tillfället, så kallade Free Agents.
De datum jag satte upp är bara den veckan då jag är här. Jag och de övriga som spelar juniorhockey i Kanada eller i någon av de europeiska ligorna åker nämligen hem då. De övriga fortsätter cirka två veckor till innan serien drar igång den 5 october. Under veckan tränar vi varje dag och hinner med tre internmatcher. Det finns regler som innebär att man bara får vara i ishallen tre timmar per dag. På så vis blir träningsdagarna korta, men intensiva.
Den övriga tiden slås ihjäl på hotellet samt på med hjälp av diverse äventyr med mer eller mindre rolig utgång.

Dag 1

Vi åt frukost vid 9.15. Klockan 12.15 var starttiden för mina physicals. Det betyder att man gör diverse läkarundersökningar och kontroller för att se till att man är i speldugligt skick. På den här nivån är allting väldigt petigt och minsta lilla fel på kroppen följs upp tills du är helt friskförklarad. Physicals går till så att man får en lapp i handen med alla stationer på. Sen är det bara att gå runt till alla ställen, ett i taget tills du har bockat i allting på listan. Utan inbördes ordning så har jag för mig att det här var alla stationerna:
Ortoped, Läkare, Röntgen, Hjärnskakningstest, Blodprov, EKG-test, Urinprov, Enskilt foto, Fylla i papper, Tandskydd och ögonkontroll. En jävla massa grejjer helt enkelt. När allt detta är klart är det dags för fystester.
Det går till på samma sett. Man får ett papper med stationer på, sen är det bara att börja dagens tipspromenad nummer två. Fystesterna som vi gör är följande: Fettprocent, Invägning, Hopp på höjden, Hopp på längden, Sit-ups, Kasta medicinboll, Wingate och Lactate-test. Utan vidare eftertanke så är de två sistnämnda de enda riktigt jobbiga. Å andra sidan så räcker det gott och väl. Det är två cykelstester som är förjävliga helt enkelt. Det första är ett 30 sekunders långt test då du i full fart får en del av din kroppsvikt som motstånd. Därefter är det bara att försöka trampa på så gott det går. Kan säga att jag spydde 4 gånger sist vi gjorde det. Den här gången klarade jag mig helt utan spya och var väldigt nöjd med det.

Det där var allt för dag 1. Nu måste jag sova, imorgon är det träning igen, som vanligt..
Skriver om dag 2 och 3 imorrn kväll skulle jag tro.

Tills dess, hare guld.


        // V


image28



Kommentarer
Postat av: Rash

Jäkligt kul att du ger oss en inblick i vad som föresgår på ett NHL-träningsläger.
Hockeyfantast och gammal spelare som man är så är detta mycket interessant läsning:)
Lycka till & kör gärnet!

2007-09-16 @ 11:16:13
Postat av: niklas

hallo. bra läsning där! kul!

2007-09-17 @ 10:37:39
Postat av: Anonym

hur många fettprocent hade du.? 105? :P

2007-09-18 @ 23:08:29
Postat av: Anonym

dumt sagt

2007-09-19 @ 14:08:10
Postat av: johan

Uppdatera nu gibbs

2007-09-20 @ 12:45:14
Postat av: Marcus

Bra skrivet! Du har inte funderat att släppa en bok?

2007-09-21 @ 14:16:12
Postat av: Anonym

du e grymm ....och skriver as bra

2007-09-21 @ 15:00:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0