Segt värre

Ugglor i mossen. Va betyder det egentligen? Har suttit här i sängen och funderat på det ett tag nu. Samtidigt som jag skriver på msn, kollar klipp på youtube och viftar på tårna. Och tänka sig så finns de folk som säger att jag är dålig på att göra två saker samtidigt.

Det finns också dem som hävdar att jag är tidsoptimist och fruktansvärt seg. Det drev Frazer till vansinne i Portland bland annat. En kvart före vi var tvungna att åka på samling kunde han komma in i mitt rum och finna mig sittandes vid datorn eller sovandes i sängen. Han blev inte mycket gladare när jag sen promt var tvungen att duscha och byta om också innan jag kunde åka. Hmm..kanske sådana saker som gör att man får ovänner egentligen.
En klassiker är också alla de gånger jag har bestämt via msn att komma över till en kompis eller dylikt. Jag drog till alltid till med "jag kommer snart" för att sedan dyka up 1-3 timmar senare. Fanny var nog den som fick stå ut mest med det där fenomenet. Tur att hon alltid var så snäll och förstående..i alla fall utåt sett.
Trots denna dåliga vana från min sida så är jag sällan sen till viktiga händelser, så som träningar och samlingar av olika slag. Jag är för den delen inte tidig heller utan glider gärna in precis sådär på minuten. Det passar mig bäst.

Idag var det veckans jobbigaste skoldag. Start vid 8, tre lektioner sen hemgång.
Gjorde klart alla fyra sammanfattningarna på svenskan och och fick därefter i uppgift att läsa en novell i väntan på att resten av småbarnen skulle hinna ikapp. Novellen handlade om en kvinna som mördat sin ex-makes lilla dotter av ren svartsjuka. Jag ogillar när författare skriver såna hemska saker. Det betyder ju att de sitter och finular hela dagarna på vem de ska mörda och hur det ska gå till. Nog för att det bara är ord i en bok men någonstans ligger det ett verkligt tänkande bakom. Försökte få in min lärare Elisabeth på samma tänk men trots ihärdiga försök argumenterade hon för att det enbart var bra att samhället började tänka i liknande banor så att verkliga händelser likt dessa kan undvikas. Nu gör det ju ingen skillnad vad Elisabeth tycker eftersom jag självklart har rätt.

Kommentarer
Postat av: AntonJernebrg

Anar ugglor i mossen betyder väl att man anar att något är på väg att hända ? eller har jag fel ? :)

2008-04-16 @ 00:09:48
Postat av: gibban

jo visst har du rätt Anton. Men själva ugglorna i mossen är det jag inte förstår..kanske är jag bara inte tillräckligt djup och invecklad i mitt tänkande men för mig finns det ingen logik i det talesättet.

2008-04-16 @ 00:48:57
URL: http://gibban.blogg.se
Postat av: Professorn

Att ana ugglor i mossen är ett talesätt som betyder att ana oråd. Uttrycket kommer från danskan, där det var ulv eller uv som anades i mossen.

Liknande talesätt med samma innebörd är att här ligger en hund begraven och det osar katt.

En annan uppfattning om var uttrycket att ana ugglor i mossen har sitt ursprung har att göra med att man förr trodde att mördade barn som begravdes ute i skogen förvandlades till mossugglor. Därav uttrycket, att man kan ana en bakomliggande orsak som för tillfället är dold. Denna tolkning är dock ett exempel på folketymologi.

2008-04-16 @ 10:52:51
Postat av: ida

Du verkar vara en skoj kille;)

2008-04-16 @ 14:28:44
URL: http://fairytalegone.blogg.se
Postat av: ida

tack.. jajemen jag är från jkpg=) du då?

2008-04-16 @ 14:51:17
URL: http://fairytalegone.blogg.se
Postat av: ida

eller fresten vadå månne?

2008-04-16 @ 14:53:57
URL: http://fairytalegone.blogg.se
Postat av: Karin

Haha*
Ja ni va verkligen i era Essen, va riktigt imponerad av att ni lyckades träffa hinken.
Vi blev iaf glada för dricksen =)
Och trevliga gäster är alltid uppskattat!

Rock on!

2008-04-16 @ 15:56:39
URL: http://lillak24.blogg.se/
Postat av: AntonJernebrg

Haha då förstår jag, trode du inte förstod dig på vad som menades med talesättet :)
Men hur ugglorna kom dit fattar jag itne heller =/
Hare bra heiipa..!

2008-04-17 @ 01:04:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0