Redhawks vs. Bobcats

Idag är det Friday. Den dag i veckan som karlskoga-bor lever för, more or less. I fem långa dagar kämpar och sliter de med sina 7 till 4 jobb. I uppförsbacke och motgång går de ner i gruvan och gör jobbet helt enkelt.
Hur orkar dom? Jo, med vetskapen att till slut, efter många timmars slit, så kommer belöningen. FRIDAY!
Då strömmar folket ut på gatorna, vallfärdar ner till krogen. På fredagar vaknar Karlskoga till liv igen.
För er som inte är bosatta i staden eller över huvudtaget insatta så ska ni veta att Alfred Nobels Karlskoga blivit framröstad till årets spökstad fyra år i rad nu. Jag har sett detta med egna ögon.
På söndagar brukar jag nämligen ibland ha ovanan att knata ner till den lokala matbutiken för att köpa mig något att äta till lunch. Ungefär såhär brukar det gå till:

Jag låser dörren bakom mig, tar mina vanliga älgsprång ner för spiraltrappan och kliver ut genom porten för att möta dagens ljus.
Wow, så slår det mig. Söndag.
Mina nyvakna ögon ser ut över det tomma torget. Med en lång blick söker de av området från vänster till höger. Tomhet. Jag avger ett läte som kan liknas vid Ronja Rövardotters välkända vårskrik för att försäkra mig om att jag verkligen är den enda vakna människan i stadens centrum just denna dag. Sedan tar jag ett djupt andetag och börjar min 90 sekunders promenad ner mot affären i andra sidan av centrum. På vägen sparkar jag lite lätt på ett par gruskorn som ligger och skräpar vid cykelstället. Det ekar högt bland trevåningshusen. Skyltfönstrena är nedsläckta och varenda butik slänger ifrån sig en arg blick som skriker stängt långa vägar.
Har man tur kan man få syn på en stackars tjej med rufsig frisyr och utslitna klackar som gör sin walk of shame hem från gårdagens ragg. Det brukar i så falla vara söndagens höjdpunkt och jag ler alltid lite för mig själv och tackar min lyckliga stjärna för att jag inte är i henne kläder just då.
Cirka fem minuter senare är jag hemma. Jag kokar ihop någon simpel maträtt, äter upp och sätter mig vid datorn.
Det är söndag som sagt. Dagen som gud glömde..



Men som tur var är det fredag idag. Och här sitter vi. Eller ligger kanske jag ska säga. Anton har just packat ihop datorn och lagt sig för att sova. Jag skall strax göra samma sak.
Ikväll är det match. Någon påpekade att det var årets viktigaste. Svårt att avgöra. Om man ser det ur den aspekten att varje match skall spelas som om det vore din sista så blir det här ju onekligen årets viktigaste.
Annars vet jag bara att det ska bli skitkul, vi ska kämpa som svin och göra allt vi kan för att ta tre poäng.

Följ matchen på tv4 sport. Om ni inte har något bättre för er förstås...

Until next time, live well.

Kommentarer
Postat av: Sebban

Tjaa Gibban !

Hoppas du får spela då , vill gärna se dig.

Krossa Malmö Redhawks OCH Calle Steen o visa att han inte är Välkommen till Bofors..

2009-01-16 @ 18:46:24
Postat av: Marre

Om jag nu någon gång skulle få prova på att gå den omtalade walk of shame en söndag, lovar jag dig att göra ett besök i din glugg så du kan le lite för dig själv! Snällt va?

2009-01-16 @ 22:39:08
Postat av: BIKHJÄRTA

GRATTIS TILL SEGERN!! Snacka om lagmoral.

2009-01-16 @ 23:35:08
Postat av: sebban

Grattis till segern !

Så jävla skönt att knäcka jävla skåningarna , tror nog inte att de kommer upp till Elitserien i år heller :D

2009-01-17 @ 18:04:45
Postat av: krutte

GRATTIS till segern. Igår var ni KUNGLIGA hela laget. En fråga bara? Trivs du i Karlskoga? Sköt om dig....

2009-01-17 @ 19:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0